Recenzii / acum 15 ani

Final Fantasy VIII Review

Cine nu a auzit de seria Final Fantasy? Poate cea mai indragita serie de pe Playstation, dar sigur cea mai cunoscuta... iar partea a 8-a nu se dezminte oferind jucatorului o experienta unica in lumea jocurilor.

Inceputul...

Lansat mai intai in august 1999 pe consola, jocul a cunoscut o explozie fulminanta de aprecieri atat din partea fanilor seriei, cat si din cea a celor care nu gustasera inca uimitorul univers Final Fantasy. La exact 5 luni dupa aceasta lansare a aparut si varianta pe PC care a bucurat pe acei multi impatimiti ai genului dar care nu detineau o consola Playstation. Multi dintre fanii seriei nu credeau ca le poate depasi asteptarile, dar jocul presupus inainte de aparitie "bun", a fost catalogat drept cel mai bun joc al seriei, inmarmurind chiar si pe cei mai sceptici.

La ce sa ne asteptam de la un asemenea joc?...

Si iata-ma instaland cu nerabdare jocul atat de laudat al unei serii si mai laudate. Pornesc jocul si o melodie cu ritm de batalie se aude din ce in ce mai tare. Simt cu apuca un fior ciudat - nu stiu prin ce mod dar ceva imi spune ca acest joc imi va oferi un feeling cu totul deosebit. Prima impresie este dezamagitoare, caci dupa terminarea muzicii antrenate apare un meniu extrem de simplu si rigid, de parca ar fi fost al unui joc de 486. Aleg totusi optiunea "Start game" pentru ca stiu ca "o carte nu trebuie judecata dupa coperta ei" si bine am facut! O muzica divina insoteste grafica incredibila (la acea vreme) al unui film introductiv cu adevarat impresionant. O fata de o frumusete angelica priveste trista zarea in timp ce vantul flutura prin parul negru si lucios precum abanosul. Cuvinte aparent fara sens trec prin fata ochilor cu o viteza ametitoare, creand un efect magnific: "I'll be here... Why...? I'll be waiting...here... For what? I'll be waiting...for you...so... If you come here... You will find me. I promise!" Nu inteleg pe deplin semnificatia lor, dar stiu ca este o declaratie de dragoste. Muzica se inteteste si chipul de o frumusete rece, de aceasta data, al unei femei alterneaza cu doi tineri ce se pregatesc de duel. O lupta apriga incepe intre cei doi... sabiile se ciocnesc, iar privirile lor pline de ambitie tinereasca se inclesteaza. Ambii sunt raniti in urma conflictului, iar intro-ul se termina prin afisarea logou-ului jocului. Sunt vrajit... ochii nu pot parasi ecranul, iar totul in jurul meu amuteste... doar sunetul jocului il aud. Si astfel fac primii pasi in lumea mirifica din Final Fantasy 8. Din pacate exista diferenta intre versiunea de PC si cea de PS, caci grafica de nota 10 oferita pe consola nu prea incanta pe PC. Bineinteles ca si gameplay-ul are de suferit putin in urma acestei treceri de pe PS pe PC, dar ramane totusi destul de abordabil. Voi folosi plusurile consolei la aceste capitole in review, deoarece restul elementelor raman neschimbate de la o platforma la alta.

O caracterizare scurta...

Jocul este o colectie de plusuri, dar poate cel mai insemnat este story-ul de-a dreptul captivant. Actiunea incepe cu prezentarea fugitiva dar exact atat cat este necesara a personajului principal - Squall Lionheart - pentru a nu dezvalui prea multe amanunte si deci, pentru a mentine jucatorul in priza. Squall este un student al unei academii militare - Balamb Garden - unul dintre locurile de pregatire al trupelor de mercenari SeeD. Dupa examenul final, Squall si colegii sai (ce vor deveni mai tarziu prietenii sai) vor fi trimisi in prima lor misiune reala care va dezvalui si o parte din plotul intortocheat dar foarte bine gandit al jocului. Povestea este plina de situatii dramatice, psihologice si chiar si sentimentale. Turnurile pe care le va lua va vor lasa surprinsi in cele mai placute moduri. Final Fantasy 8 pune un foarte mare accent pe caracterul personajelor si pe personalitatea lor. Aproape ca nu exista joc mai bine realizant din punctul de vedere al veridicitatii personajelor.

Fiecare are o personalitate marcanta, iar relatiile dintre ei sunt cu adevarat vii. Aceasta parte 8 a seriei aduce inovatii si in ceea ce priveste structura grafica si fizica a personajelor. Daca in celelalte parti aceasta caracteristica era mai mult de genul unor desene animate pentru copii, acesta din urma traseaza o nota mult mai serioasa, structura personajelor fiind una extrem de reala si bine proportionata.

Detalii tehnice...

Trecand mai departe la grafica, dupa cum am mai spus, este cu adevarat exceptionala. Detaliile fin lucrate, background-urile captivante si efectele si animatiile uluitoare ii confera jocului un statut aparte si la acest capitol. Jocul este presarat cu secvente cinematice de genul celei din introducere, care va vor incanta privirea prin frumusetea lor. De asemenea, secventele de animatie - mai ales la summon-uri - sunt absolut magnifice. Plecand de la plimbarile prin orasele lumii FF8 si pana la secventele de lupta, totul este lucrat pentru a oferi o senzatie de autenticitate si sublim. Poate ca singurul minus la acest capitol il reprezinta harta globala care este extrem de simplista, dar deh, nu putem cere totul, nu?

Sunetul este probabil cel slab punct al jocului. Dar cand spun slab, asta nu inseamna ca e jalnic... o, nu! Muzica extrem de antrenanta si potrivita pentru fiecare situatie din joc este structurata prin secvente de midi-uri, care nu sunt atat de reusite din punct de vedere calitativ cu alte formate. Dar, haideti sa fim cinstiti si sa recunoastem ca pe acea vreme erau destul de des folosite, mai ales pe console. Un alt mare dezavantaj il consta lipsa vocilor - trasatura caracteristica, din pacate, a seriei.

Un gameplay fenomenal...

Din punct de vedere al gameplay-ului trebuie mentionat in primul rand sistemul de lupta care a facut celebra seria Final Fantasy. Bataliile se desfasoara dupa un sistem combinational intre "ture" si "timp". Ca mai orice joc din serie, sistemul de magie este diferit de la joc la joc, iar FF8 nu se dezminte: apare optiunea de "draw" care inseamna ca un personaj poate "fura" de la inamici un numar variabil (intre 1 si 9) de unitati dintr-o anumita magie, in functie de tipul inamicului si de diferenta dintre forta magica a celor 2 (caracterul si inamicul). O alta caracteristica, arhicunoscuta de acum, a sistemului de lupta din Final Fantasy este abilitatea de "summon" care aici poarta numele de GF (Guradian Force). Acesti GF au diferite tipuri de abilitati si damage-uri care pot intoarce de multe ori soarta unei lupte. Mai sunt destule aspecte ale sistemului de lupta dar va las si pe voi sa le descoperiti. Tot la aceasta categorie intra (zic eu) si joculetele oferite ca bonus. Chocobo Treasure Hunt si jocul de carti Triple Triad nu fac decat sa dea un plus de savoare. Ba chiar, ultimul dintre cele 2 este cu adevarat addictive, facandu-va sa doriti sa colectionati toate cartile posibile.

Cei mai pretentiosi jucatori de RPG vor fi un pic dezamagiti de faptul ca nu exista echipament in FF8, singurele elemente ce pot fi schimbate fiind armele, care de fapt sunt upgrade-ate in locatii speciale. Dar asta nu inseamna ca nu este complex din punctul de vedere al atacurilor, pentru ca veti afla ca la arma se poate "lega" cate un tip de magie care va avea o multitudine de efecte interesante si utile. Lipsa echipamentului conduce automat la o inutilitate in proportie de cel putin 75% a banilor, fapt pentru care acestia vor veni sub forma de salariu ce va avea diferite valori in functie de gradul de SeeD pe care il detineti.

Concluzie...

In concluzie, cei de la Squaresoft au creat o colectie bine inchegata de elemente atent concepute si dezvoltate pentru a va oferi un feeling nemaintalnit. Veti fi cuprinsi de o lume magica si de o aventura extraordinara pe care o traiesc cativa tineri cam de aceeasi varsta cu noi, varsta pe care o aveam pe cand jocul s-a lansat. Va las deci in compania acestor ganduri si impresii si nu uitati: Final Fantasy 8 nu este doar un joc extraordinar, este o poarta spre vise, este o aventura fascinanta si nu in ultimul rand... este o impresionanta poveste de dragoste.