Recenzii / acum 12 ani

Mass Effect Review

Cei de la Bioware se impun pe piata RPG-urilor cu multe nume sonore precum Neverwinter Nights, Jade Empire, Baldur's Gate si altele. In anul 2008 a fost lansat pe PC RPG-ul Mass Effect care rapid a ajuns in atentia publicului datorita atmosferei pe care o avea.

Introducere...

Fiind prima parte a unei trilogii, Mass Effect reuseste sa ne aduca cu un pas mai aproape de una din cele mai bune fire epice dintr-un joc de pana acuma, putem spune ca ne uitam la un clasic. Suntem introdusi intr-un univers nou, foarte frumos creat, cu foarte multa istorie. Detaliile sunt minunate; ne este oferita o lectie de istorie pe tot parcursul jocului. Cu toate ca actiunea este oarecum simplista, ea devine foarte dependenta. Lupta e distractiva, punct. Ascunderea automata dupa diferite obstacole este o aditie placuta si foarte apreciata de jucatori. Asa ca hai sa pornim in cea mai tare aventura spatiala care a fost vreodata...

Unde are loc actiunea...

Actiunea jocului se petrece in anul 2183, tu jucand rolul unui soldat de elita numit Shepard. Povestea principala se axeaza in jurul misiunii de a gasi si opri un agent, care a inceput sa actioneze pe cont propriu, dupa care dezvaluie o intriga ce ameninta intreaga galaxie. Sunt 6 clase principale si inca 6 clase specializate. Fiecare clasa se poate axa pe una sau mai multe talente din urmatoarele: Combat, Tech sau Biotic. Clasa decide si armele cu care esti specializat, armura pe care o poti purta si alte talenta pe care le mai poti obtine. In general gameplayul este similar cu alte RPG-uri, in special Knight of the Old Republic. Acest joc putea fi cu usurinta unul din titlurile Star Wars, universul este similar, intalnim o multime de extraterestrii interesanti, luam parte la un conflict galactic si asa mai departe. Ca si in KOTOR poti lua cu tine alti doi companioni pentru a te ajuta si ati complementa skillurile. Poti pune pauza in joc si sa le dai ordine in timpul luptei, astfel poti planui lupta cu atentie. Poti fi de asemenea o persoana rea sau una buna. Actiunile tale iti ofera Paragon Points (esti o persoana buna) sau Renegade Points (esti o persoana rea). Daca joci un caracter cu sniper vei avea acelasi feeling ca in Deux Ex, pentru o performanta ridicata in lupta sunt foarte importante skillurile si calitatea armei. Jocul se desfasoara intr-un univers foarte detaliat si imersiv. Avem acces la Codex, un fel de librarie galactica. Aici poti citi aproape orice, de la rase, politica, stiinta, tehnologie, lupta si asa mai departe. Aflam ca galaxia este condusa de un consiliu format din trei rase: asari, salarieni si turieni. Umanitatea aspira la o pozitie in acest consiliu. Oamenii sunt reprezentati in galaxie de Systems Alliance, care e vazuta bine, dar totodata invidiata de celelalte rase.

Despre ce e vorba?

Intregul joc se bazeaza pe una dintre cele mai importante piese de tehnologie descoperite vreodata: Mass Effect Relays. Ne este prezentata o lectie de stiinta, de la descoperirea acestor relee pana la avansarea tehnologiei umane bazata pe noua descoperire a Elementului Zero. Pe langa rasele intalnite in joc mai este prezentata inca o rasa, Protheans. Ei sunt cei care au construit Citadela, o statie spatiala grandioasa, baza consiliului galactic. Tot ei au fost cei care au construit releele, sau cel putin asa credeam noi… Descoperim multe referinte la filme SF moderne cum ar fi Battlestar Galactica, povestea quarienilor si a geth, Babylon 5, centrul diplomatiei este pe o statie spatiala rotativa, Stargate SG-1, releele sunt similare cu portile din film, Stargate: Atlantis, rasa de extraterestrii rai asteapta in hibernare pentru ca galaxia sa redevina populata, etc Pe langa misiunea principala, jucatorul poate explora galaxia. Poti merge in diferite sisteme si cauta resurse, misiuni de salvare, lupta cu viermi uriasi (Dune, careva?) etc. Poti merge chiar pe Luna! Aia e o priveliste de vazut.

La ce sa ne asteptam?

Misiunile secundare tind sa devina repetitive si plictisitoare dupa un timp, dar te poti oricand intoarce la misiunea principala. Sistemul de dialoguri este oarecum inovativ si foarte bine structurat. Tot jocul pare ca este o experienta de film. Tot dialogul este facut cu voce. Poti auzi chiar NPC-urile vorbind intre ele, certandu-se sau vorbind politica. Nivelul de imersiune e de cea mai buna calitate. Harta galaxiei e superba, e atat de frumoasa incat alte jocuri ar trebui sa o foloseasca si ele. Din pacate, sistemul de invetariere nu e prea inspirat. E o povara sa incerci sa il folosesti. Nici sistemul de vanzare/cumparare nu e prea stralucit. Arborele de skilluri e si el simplist, dar bine implementat.Lupta cu inamicii este distractiva. Sistemul de lupta este foarte bine structurat pentru un RPG. Actiunea are loc din perspectiva 3d, poti da ordine echipei si ai acces la sloturi rapide pentru o fluidizare a actiunii.

Concluzii si sperante...

In concluzie imi face o placere sa spun ca acest joc este unul din cele mai bune jocuri pe care le-am jucat. Are erorile lui, dar acest lucru nu iau nimic din cat de distractiv si imersiv e jocul. Nivelul de dependenta simtit in acest joc nu l-am simtit de mult timp, de pe la KoTOR. Cu toate ca e similar cu alte titluri, Mass Effect e unic in felul sau, aducandu-ne un univers masiv de explorat. De abia astept a doua parte a acestei trilogii, acum ca oamenii fac parte din Consiliu.