Icewind Dale II Review
Daca ai jucat vreodata un RPG, sau macar daca stii ce-i ala (daca nu stiti, sa va fie rusine, inseamna Role Playing Game) ai auzit de Black Isle si probabil ai auzit numai lucruri bune. Black Isle este alaturi de Bioware in opinia mea cea mai buna companie producatoare de jocuri. Avand la activ monstrii sacri ca Planescape Torment si Seria Fallout, RPG-urile sunt specialitatea celor de la Black Isle asa ca nu e de mirare ca Icewind Dale II este unul dintre cele mai bune RPG-uri facute vreodata avandu-si asigurat locul in galeria «jucatului de roluri» alaturi de jocuri ca Baldur's Gate, Planescape Torment sau Fallout.
The Dale...
Targos, unul dintre orasele Faerunului este atacat de goblini si de alte creaturi malefice din aceiasi categorie (Orci, Ogres) si nefiind in putere de a se apara singur lanseaza un apel catre doua dintre orasele apropriate: Luskan si Neverwinter. O flota intreaga de corabii pline ochi cu mercenari pleaca din Luskan dar sunt atacati pe drum, doar cateva dintre corabii ajungand in Targos. Unul dintre grupurile de mercenari ajunsi cu bine in Targos este si party-ul tau. Dupa cum probabil v-ati dat seama povestea jocului e bazata pe universul AD&D (Advanced Dungeons & Dragons) si foloseste versiunea 3.0 a acestuia. Pentru RPG-istii de vita veche acest lucru spune multe, universul D&D fiind cel mai folosit in industria jocurilor pe calculator, cu o vechime de 30 de ani impliniti in 2004 (Sa traiasca !) care se trage din jocurile pen & paper.
Ca si in Baldur's Gate si Planescape Torment iti controlezi intregul party, dar spre deosebire de ele, in ID2 Character Creation-ul iti permite sa iti creezi toate cele sase personaje din party, oferindu-ti de asemena si cateva party-uri gata-facute. Fiind un maniac al creari personajelor am stat peste 4 ore pana mi-am facut party-ul (aproape) perfect (Fighter, Barbarain, Paladin, Cleric, Rogue, Wizard) si sunt mai mult ca sigur ca vei incepe de mai multe ori jocul, chiar daca esti un cunoscator al D&D-ului pentru ca nu esti multumit de banda ta de aventurieri.
Este de mentionat ca Icewind Dale II este inclinat spre partea de combat, fara a fii insa un Action-RPG (cah….ce urat suna). Repet : Icewind Dale II NU ESTE HACK & SLASH, iar daca te intereseaza asa ceva cauta Diablo sau Dungeon Siege. Bineinteles eu il consider inclinat spre lupta in comparatie cu Baldur's Gate 2 sau cu Planescape: Torment. Veti gasi in continuare destule NPC-uri interesante( dornice de vorba si fiecare cu o personalitate care mai de care mai ciudata), dialoguri lungi(dar tot nu se compara cu cele din Planescape: Torment) si pline de umor(uneori) si multe questuri secundare care se imbina perfect cu cel principal.
Infinity and Beyond...
Dupa cum probabil ati intuit dupa subtitlu Icewind Dale II e contruit pe engine-ul grafic INFINITY al celor de la BioWare. Da, este 2D, Da, este din 1999, dar il iubesc. Constituind atelierul unde au fost construite Baldur's Gate II si Planescape Torment(de aici comparatiile pe care le fac), IFINITY este probabil unul dintre cele mai bune engine-uri pe care le-am vazut. Jocurile construite cu el au cerinte de sistem foarte mici si ruleaza perfect chiar si pe cele mai modeste configuratii, asa ca uita de Pixel Shader, Vertex Shader si alte acadele pentru ochi si retine esenta.
Doar pentru ca e 2D sa nu iti faci impresia gresita ca jocul e urat sau macar invechit. Icewind Dale II contine in anumite portiuni peisaje cu adevarat magice, daca nu prin realizare tehnica asa cum te-ai obisnuit in ultimii ani ci prin arhitectura impresionanta si level-design-ul ce tinde spre perfectiune (a se vedea castelul de gheata).
Desi e 2D engine-ul are un nivel de detaliu incredibil, facand vizibila orice schimbare de arma sau armura. E de-a dreptul impresionant sa vezi un erou cu doua arme magice care stralucesc sau sa-ti vezi intregul party echipati cu armuri verzi facute din invelisul unor gandaci gigantici. De asemena, la crearea personajului poti sa alegi tonul pielii sau culoarea parului eroului tau, precum si culoarea hainelor, lucruri pe care le poti face de altfel si pe parcursul jocului (Sfat : incearca ca eroi tai sa nu semene prea mult intre ei pentu a-i putea gasi mai usor mai ales in timpul luptelor).
Dar oricat de frumos ar arata un joc trebuie sa se si auda. Si aici Icewind Dale II e la inaltime : Muzica e divina, potrivindu-se perfect cu atmosfera rece ce domina jocul, stimulandu-te atunci cand spargi teasta unui orc sau atingandu-ti urechile « intr-un mod placut » atunci cand haladuiesti prin munti in cautarea unor artefacte. Muzica se imparte in doua categorii: de Lupta si de Explorare. Aici exista o problema pentru ca in unele cazuri muzica de lupta incepe putin prea repede, inainte de a aparea inamicul, in acest fel stricandu-ti surpriza(sau, din alt punct de vedere salvandu-ti viata ). Jocul nu are Full Speech, dar acolo unde exista, vocile se potrivesc foarte bine cu personajele carora apartin, iar in cazul filmuletelor de la inceputul jocului si dintre capitole vocea este extrem de melodioasa, facandu-te sa urmaresti filmuletele de mai multe ori.
Ultimu vant inghetat din insula neagra...
Anul 2002 nu a fost unul deloc sarac in RPG-uri bune(TES III – Morrowind, Gothic, Neverwinter Nights), dar iata ca cei de la Black Isle ne-au fericit cu un adevarat RPG “Old School”. Cred ca nu ma insel atunci cand ma refer la Icewind Dale II (cu toate ca are accentual pus pe lupte) un CLASIC TARZIU. Din pacate ICEWIND DALE II este ultimul joc de calitate sub marca Black Isle, Lionheart fiind un surogat care a dezamagit si a impins studioul cu totul in groapa, odata cu publisherul Interplay. Vestea buna ca echipa de Black Isle inca mai creaza, majoritatea developerilor formandu-si noi studiouri care lucreaza sau au terminat deja noi RPG-uri(Inxile, Obsidian, Troika – care si-a dat la randul lui obstescul sfarsit).
Dar cum vreau sa inchei intr-o maniera optimista o sa va spun ca RPG-uri bune au fost, sunt si vor mai fii. Conteaza doar doua lucruri : Icewind Dale II este unul dintre ele si Black Isle nu va fii niciodata uitata.