Might & Magic VII: For Blood and Honor Review
Titlul Might and Magic nu are nevoie de nici o prezentare. Unul dintre primele RPG-uri aparute, una din cele mai bune serii de jocuri, un univers solid si credibil care a constituit mai apoi fundamentul pentru cel mai cunoscut TBS, Heroes of Might and Magic. Un istoric al seriei si al inovatiilor aduse in lumea jocurilor ar fi un material prea larg, documentar aproape. De aceea ne vom axa exclusiv pe M&M 7 si ceea ce reprezinta acest joc.
Numarul care guverneaza lumea...
Este desigur sapte: sapte zile ale saptamanii, sapte straturi de electroni?si multi alti de sapte printre care si un joc din seria M&M. Sa vedem mai de aproape ce aduce acest M&M7, este el un joc magic sau crucial ca importanta pentru serie? M&M7 este un joc care, conform traditiei, ne introduce direct in lume, prin crearea unui party. Acesta este poate cel mai intens moment al jocului pentru ca un lucru e sigur: n-o sa fie ultima data cand creezi un party. Clasele sunt bine reprezentate, aparand mai multe fata de predecesorul sau, fapt ce creste libertatea jucatorului si face mult mai atractiva crearea de party-uri. Cu siguranta vor exista intrebari precum "ranger, thief sau archer?", "cleric sau druid?", "knight, monk sau paladin?" si doar pe parcursul jocului jucatorul se va dumiri daca a facut sau nu alegerea corecta. Inceputul jocului este magistral realizat, pe Emerald Island un anume Lord Markam organizeaza un concurs pentru preluarea proprietatii sale, castelul Harmondale, aflat la granite dintre tinuturile oamenilor(Erathia)si ale elfilor(Tularean Forest), de catre un grup de aventurieri. Insula este foarte bine realizata, constituind poate un nivel clasic pentru seria M&M, mai ales ca prezinta si surprize.Dupa preluarea castelului si intrarea in jocul propriu-zis, jucatorul se va mai gandi o data la binefacerea lordului, dar va intra si in problemele regatului.
Ceea ce este interesant in M&M7 reprezinta alegerea magiei: light sau dark(de data aceasta jucatorul nu le va avea pe amandoua la dispozitie, ci totul depinde de o decizie). In functie de aceasta decizie misterioasa vor fi promovati mai departe si membrii party-ului si desigur tot Marea Decizie va determina jucatorul sa ia M&M7 de la inceput. Lumea jocului este extrem de libera, te poti ghida dupa main quest, te poti orienta dupa promovarea membrilor party-ului sau obtinerea de titluri onorare, poti face questuri secundare sau pur si simplu poti lua fiecare dungeon la rand. Iar dungeon-urile ascund, in buna traditie M&M, o multime de secrete si puzzle-uri. Si de parca n-ar fi destul, o mare surpriza va asteapta si la finalul jocului, daca e placuta sau neplacuta depinde de jucator.
For Blood and Honor...
Si nu prea.Eu as spune mai degraba for gameplay sau for the M&M world. Sau de ce nu, for level up? Acesta din urma este, alaturi de bogatia in obiecte si skilluri, unul din punctele forte ale jocului. Pentru a trece la urmatorul nivel, party-ul va trebui antrenat dupa ce atinge nivelul necesar de experienta, punctele fiind distribuite skillurilor, care nu sunt putine. Un skill poate fi adus la gradul de expert, master sau grandmaster, in functie de clasa personajului si de cat de avansat este in profesia sa. De exemplu un archmage va putea fi grandmaster in light magic, pe cand un sorcerer nu. De asemenea multe skilluri nu pot fi avansate din cauza clasei alese, un paladin, desi poate invata spirit magic, nu va fi niciodata grandmaster la acest skill. Si aici se intalnesc surprize si anume o modificare a fizicului cel putin inspirata la una din clase.
In ceea ce priveste grafica, nu se pot spune prea multe lucruri. Aceasta este 2D, cu cladiri si peisaje frumoase, insa cu texturi sarace si cu monstri identici, colorati diferit, in functie de putere. Exista doua optiuni de lupta, real time si turn based, ambele foarte bine realizate si usor de abordat. Sunetul este foarte bun, in ton cu atmosfera. Replicile personajelor sunt de multe ori amuzante, chiar memorabile, avand un rol extraordinar in atmosfera jocului, deja vad goblinul spunand la crearea party-ului: "You need a strong warrior like myself?", pe un personaj feminin spunand la intrarea intr-un dungeon: "Can't we find a better place to die?" sau pe elfa roscata cand hit points-urile ii scad dramatic: "Come on, can't you see I'm in distress here?". AI-ul inamicilor este destul de bun, intrucat vor incerca mereu sa atace personajul cu cele mai putine hit points, intamplator sau nu, acesta detinand si cele mai devastatoare vraji.
Return, Great Ones...
Asa intervine genericul jocului la un moment dat cu siguranta veti vedea cand. Cam la fel s-ar putea spune si despre 3DO si despre al lor M&M, o serie ce se numara printre capodoperele genului RPG. Va veti intreba probabil de ce m-am axat atat de mult pe gameplay si mai putin pe alte elemente. Raspunsul ar fi unul simplu: M&M a facut istorie prin gameplay. Atmosfera si povestea vin imediat dupa, sustinand enorm gameplay-ul. In anii in care au aparut jocuri cu o grafica aproape de perfectiune, M&M 7 poate parea un joc oarecum depasit, insa nu si la capitolul gameplay. Iar faptul ca nu exista nici o clona cunoscuta a acestui joc ii demonstreaza si unicitatea. Pentru ca seria M&M ne-a familiarizat cu jocuri 1st person cu party, care la prima vedere ar parea ciudate. Din punctul de vedere al perspectivei l-am putea asocia cu Wizardry, alt reprezentant de seama al RPG-urilor. Totusi intre cele doua jocuri exista diferente substantiale de gameplay, ramanand amandoua printre titanii genului.
Intr-o viziune de ansamblu, M&M 7 poate fi considerat apogeul seriei, fiind jocul cel mai lucrat, poate si cel mai liber si diversificat, superior predecesorului tocmai prin diversitatea gameplay-ului. Avea totusi sa fie urmat de un superb M&M8, un foarte puternic concurent, care insa pleaca cu dezavantajul de a-i rapi jucatorului placerea de a crea un party de la inceput.
M&M 7 este mai mult decat "un alt joc al seriei" sau decat un RPG pur si simplu, este un joc care imbina ideile esentiale ale gamingului intr-un mod atractiv, original si in acelasi timp simplu. Considerat la vremea sa RPG-ul anului 1999, al saptelea joc al celebrei serii este inca un punct de referinta pentru jocuri in general, fiind totodata un "must have" pentru fanii genului.