Recenzii / acum 16 ani

SW KotOR 2: The Sith Lords Review

A long time ago...

Probabil ca majoritatea gamerilor sunt familiarizati cu acest generic, fie el de la Jedi Knight, Battlefront sau Republic Commando. Trebuia insa sa-l intalnim si intalnim si la un RPG...si inca ce RPG. Prin Knights of the Old Republic, Bioware a aratat, nu pentru prima oara, cum se face un RPG (a se vedea Baldur's Gate2 sau Neverwinter Nights). Knights of the Old Republic nu a fost facut pentru o continuare, fapt dovedit si de preluarea proiectului KotOR2 de catre Obisian, si tocmai de aceea a excelat prin story. Toata lumea s-a asteptat probabil la schimbari radicale ale jocului, o data cu schimbarea producatorului, lucru mai mult sau mai putin placut pentru fani. A fost o incercare grea pentru Obisian, si poate chiar si mai grea pentru eventuala serie KotOR.

Mandalorians and...Mandalorians...

Credeam ca am scapat de ei o data cu finalul din KotOR, insa tocmai punctul cu Mandalorian Wars a fost cel mai bine exploatat de noii producatori. Dupa invingerea lui Malak, pacea nu se asterne in galaxie, asa cum s-ar fi asteptat toata lumea, ci in razboiul cu sith, cavalerii jedi mor unul cate unul. De fapt KotOR nu ne prezentase decat o parte a confruntarii jedi-sith, toata aceasta lupta din KotOR este numita in KotOR2 "the jedi civil war". Miile de vieti pierdute in razboi au generat o ruptura in Forta, pe care noii sith o exploateaza, cautand sa omoare toti cavalerii jedi si pe cei "force sensitive", pentru a-si mari puterile. Eroul, numit the Exile de catre membrii party-ului, se trezeste, ca ultimul jedi din galaxie, la bordul navei Ebon Hawk (suna cunoscut, nu?), care e gata sa se prabuseasca si este salvat de un droid (parca si T3 suna cunoscut...), care dirijeaza nava spre Peragus, o planeta folosita pentru exploatari miniere. Mai departe il poarta story-ul foarte captivant, care este de altfel cea mai bine realizata parte a jocului.

New Sith, new game, new features...

KotOR2 nu s-a desprins prea mult de predecesorul sau: acelasi engine, acelasi sistem de lupta, arme cat de cat asemanatoare, acelasi sistem de distribuire a experientei.Chiar si o analiza nu prea detaliata arata clar ca jocul a fost gandit mai mult ca o continuare, care se lasase asteptata. Iubitorii de RPG-uri voiau o continuare la KotOR. Totusi exista si schimbari, majoritatea fiind in bine, facand jocul mai interesant. Una din cele mai important este posibilitatea fabricarii de itemuri, si a dezmembrarii lor: in functie de skill-ul la repair poti transforma un medpack in chemicals, pe care le transformi, la randul lor intr-un battle stimulant. Desigur lista nu se opreste aici, poti face arme sau chiar upgrade-uri pentru ele, mine, grenade, etc. Au fost adaugate feat-uri noi, noi force powers si lightsaber styles, ultimele dovedindu-se chiar utile, in functie de clasa aleasa.

S-a imbogatit si setul culorilor pentru lightsaber, cu argintiu, portocaliu sau verde deschis. De asemenea pentru fiecare dialog cu membrii party-ului castigi sau pierzi puncte de influenta. Ceea ce inseamna ca daca vrei sa scoti ceva de la ei, trebuie sa stii cum sa vorbesti, nu-i mai iei in ras cand ai tu chef. Acest aspect da un plus de realism jocului, desi la un moment dat devine stresant. Pentru o replica amarata poti pierde puncte bune de experienta si chiar questuri(la droidul G0T0, de exemplu). La lista noutatilor se adauga duelurile, la care nu mai poti folosi medpack-uri sau force powers, nici macar arma ta. Si daca tot am vorbit de dueluri, se poate lupta si unarmed. Totusi e destul de greu sa castigi un duel, mai ales pe gradul "difficult" (pe difficult mie mi s-a parut imposibil de castigat un duel cu mainile goale sau su un vibroblade, de vreme ce specializarea mea era two handed). Producatorii ar fi putut totusi sa se gandeasca sa faca duelurile echitabile pentru orice tip de personaj, dar nu e chiar atat de greu sa schimbi dificultatea pentru un duel.

"Toate-s vechi si noua-s toate"...

Nu voiam sa ajung la citate din Eminescu, dar versul acesta mi-a venit in minte cand mi-am vazut eroul(inca o data) la bordul navei Ebon Hawk, cand am vazut vechile mele cunostinte, T3 si HK si pe insotitorii din KotOR, Carth si Bastila, cand m-am intors pe Dantooine si pe Korriban. Sunt in continuare prezente dialogurile interesante si uneori amuzante, precum si interactiunile intre personaje. KotOR2 reuseste foarte bine sa se lege de povestea si atmosfera din KotOR , fara a fi o simpla copie.

Trebuie remarcat ca KotOR 2 a "mostenit" de la predecesorul sau aspectele bune, dar a si pastrat elemente invechite. Un exemplu este grafica. Daca in primul joc aceasta nu dadea batai de cap, era, cum s-ar spune, "numai buna", in KotOR2 sunt evidente momentele in care lightsaber-ul tau trece prin cei doi insotitori, cand un picior mai iese prin perete, cand personajul face niste miscari mai putin naturale etc. La lista minusurilor se adauga AI-ul tovarasilor de lupta. De exemplu, incercand sa merg dupa principiul "divide et impera"(principiu foarte sanatos de altfel) ma trezesc cu toti inamici atacandu-ma. De ce? Pentru ca tovarasii mei de lupta au avut grija in goana lor nebuna spre adversari sa alerteze toate patrulele din jur. De asemenea exista momente in care coechipierii trec prin mine in timp ce eu ma chinuiam sa le dezamorsez, ba chiar mai rau, urmaresc inamicul "prin foc si fum", pana cad rapusi de a nu stiu cata mina... Tovarasii de lupta sunt insa foarte folositori...atata timp cat ii ai sub control si nu-i lasi sa atace de capul lor.

Totusi story-ul, atmosfera si feeling-ul raman piesele de rezistenta ale jocului. Daca sistemul de level up este oarecum simplu, experienta se imparte egal la toate personajele, ceea ce te poarta spre final este story-ul. Sunetul este in ton cu atmosfera, fundalul sonor difera de la o planeta la alta, sau de la o actiune la alta. Voice acting-ul este superb, continuand pe aceeasi linie: exista "voci" si pentru twi-lek-i, wookie, duros, etc.

Role Playing Game of the year...

KotOR2 nu este un joc perfect, este insa un model demn de urmat de producatorii de RPG-uri. Nu poti face un RPG doar cu grafica, e nevoie de story si de atmosfera, e nevoie de acel "ceva" care ne tine zile intregi in fata calculatorului. Desi KotOR2 este mai mult ca o continuare, desi exista vreo cateva bug-uri in joc, isi merita statutul de RPG-ul anului 2005. Ne ramane sa asteptam un eventual KotOR3.